Porgand on üks jõujuurikas

Porgandid.

FOTO: www.flickr.com

Porgand on olnud inimese toidulaual iidsetest aegadest, seda on söödud juba üle 4000 aasta.

Praegu on porgand oma kauni värvuse ja tervislikkuse tõttu meie toitudes üks enim kasutatud ja armastatud köögivilju. Muidugi on porgandit aastasadade jooksul tublisti aretatud ja selle metsikust vormist saadud lihakaid ning tavapärase oranži ja oranžikaspunase kõrval ka kollast, valget, roosat, lillat ja isegi musta värvi porgandisorte.

Porgand on väga väärtuslik juurikas, mis sobib nii sees- kui ka välispidiseks tarbimiseks. Juba keskajal arvati, et ühelgi teisel juurviljal pole nii palju raviomadusi kui porgandil.

Porgandis sisalduvad vitamiinid ja antioksüdandid aitavad hooldada ja ravida nahka, juukseid ja küüsi. Porgand suurendab naha kaitsevõimet, paljudest nahaprobleemidest vabanemiseks piisab näiteks vaid klaasitäie porgandimahla joomisest päevas.

Tervise Arengu Instituut on soovitanud porgandit mitmel põhjusel. Esiteks seepärast, et porgand sisaldab rohkesti karotenoide, ained, mis aitavad toetada tervist, näiteks vähendada riski haigestuda südame-veresoonkonnahaigustesse ning osasse vähkkasvajate vormidesse.

Porgandis sisalduvast beetakaroteenist toodab organism A-vitamiini, mis on vajalik nägemisele, ja värsket porgandit kasutatakse selle vitamiini puudusest tingitud nägemishäirete ravimisel.

Juba keskajal arvati, et ühelgi teisel juurviljal pole nii palju raviomadusi kui porgandil. 

A-vitamiin tugevdab ka meie immuunsüsteemi, suurendades vastupanuvõimet nakkushaigustele ja ebasoodsatele keskkonnatingimustele.

Sügisesed porgrandid on eriliselt värvikad, mahlased ja mõnusad. Porgandit saab lisada või sellest saab valmistada lugematul hulgal toite. Värskelt sobib see niisama suupistena nosimiseks või riivitult suupiste või salatina söömiseks või mahlaks pressimiseks. Sellest saab arvukalt toorsalateid, lisades erinevaid köögi- ja puuvilju või marju, seemneid, pähkleid. Porganditoorsalatisse on sobilik lisada veidi sidrunimahla värvuse säilitamiseks, suhkrut happesuse mahendamiseks ja head toiduõli karotenoidide paremaks omastamiseks.Porgand sobib nii aurutamiseks, keetmiseks, hautamiseks kui ka küpsetamiseks. Sellest saab valmistada putrusid, püreesid, suppe, vormi-, voki-, ühepajatoite, lisandeid, kastmeid, pirukaid, kooke ja muid küpsetisi.

Porgandist valmistatakse ka magustoite, näiteks kisselle, magusaid vormitoite, pannkooke. Ja muidugi on porgand asendamatu värvi ja maitse lisaja roogades, kus peakomponentideks teised toiduained, olgu siis tegu salatite, suppide, vormitoitude või küpsetistega.

Porgand on väga tänuväärne täiteaine hakklihamassidesse ja täidiste valmistamiseks lihapallidesse, kotlettidesse, rulaadidesse, suurtesse ja väikestesse, kinnistesse ja lahtistesse pirukatesse. Porgandist saab valmistada keedist ja sukaadi, see sobib paljudesse köögiviljahoidistesse.

Tagasi üles