Sebra ei kaitse. Kas tõesti?
Lääne prefektuuri liiklusjärelevalvetalituse juht hoiatab, et enne sõidutee ületamist peab jalakäija veenduma, et see on ohutu. „Ummisjalu ülekäigurajale tormata ei tohi, vaja on veenduda, et autojuht on teeületajat märganud ja jõuab enne ülekäigurada pidurdada. Liikluses peavad üksteisega arvestama ja ohutuses veenduma kõik osapooled!” toonitab Peremees.
Mul on oma õigus, autojuht oodaku!
Maanteeameti liikluskasvatuse spetsialistid selgitavad, et vanavanemad on meile lapsest saadik rääkinud, et eeskätt kaitsed ennast ise, siis aitab sind ka jumal. „Liiklusseadus ütleb, et ülekäigurada ehk sebra on jalakäijale sõidutee, jalgrattatee või trammitee ületamiseks ettenähtud ning asjakohaste liiklusmärkide või teekattemärgisega tähistatud sõidutee, jalgrattatee või trammitee osa, kus juht on kohustatud andma jalakäijale teed. Pahatihti jäädakse auto alla reguleerimata ülekäiguradadel. Sebral kohtuvad kaks osapoolt: autojuht ja jalakäija. Õnnetuse tekkel on süü mõlemal. Juht on küll kohustatud teed andma, kuid sageli ta seda ei tee. Lihtsalt seepärast, et ta tegeleb liikluse jälgimise asemel kõrvaliste tegevustega. Jalakäija seisab ülekäigurajal ja näeb, et auto läheneb. Ta arvab, et kui tema nägi autot, siis küllap märkas autojuht ka teda. Tegelikult ei ole see alati nii ning jalakäija peab sellega arvestama. Ka jalakäija ise peab teel olema tähelepanelik, samas näeb iga päev, kuidas jalakäijad mõtlematult sebrale astuvad. Mõni ei peatu tee ääres hetkekski, mõni ei tõsta isegi pilku, et veenduda, kas autojuht on teda märganud. Neil on kapuuts silmini, kõrvaklapid peas ja nina mobiiltelefonis, sest arvavad, et on piisav, kui ületavad teed sebral. Aga sellest ei piisa! Oluline on enne teele astumist saada juhiga silmside ja veenduda, et autojuht on teid märganud. Kui iga päev teretame üksteist vastastikku, siis ülekäigurajal on autojuhi ja jalakäija kohtumisel selleks tereks silmside. Ülekäiguradadel juhtuvaid õnnetusi aitaks vähendada ka see, kui teeomanikud hindaksid ülekäigukohtade ohutust, selgitaksid välja riskid, mis soodustavad liiklusõnnetuse tekkimist, ning muudaksid ülekäigukohad ohutumaks,” kirjeldavad Okas ja Edasi igapäevast liiklusolukorda.