Saada vihje

EESTI Rongiga kolmsada kilomeetrit ja neli maad

Copy
Porto kuulus raudteejaam on ühtlasi kunstiteos.
Porto kuulus raudteejaam on ühtlasi kunstiteos. Foto: Thea Karin

Kesk-Euroopas kuuluvad rongisõidud, eriti 60+ reisijatele, mõnusamate ja taskukohasemate reisiviiside hulka, mida tõendab ka reisijate hulk vagunites ja elav suhtlus rongijaamades.

Pilk ajalukku näitab, et juba kuninga ja keisri ajastul eelistas ka riigipea oma pere ja õukonnaga reisida Austria-Ungari impeeriumi linnade vahel rongiga. Tema eeskuju järgisid kohalikud aadlikud, kes omavahelistele külaskäikudele lossidesse kasutasid transpordivahendina samuti rongi. Mitmed rongijaamad esindavad tolle aja arhitektuuri, nagu näiteks oma ehitusajal Austria-Ungari monarhia suurim rongijaam Budapestis, mis on siiani säilitanud muljetavaldava suursugususe.

Kui vaadata tagasi 19. ja 20. sajandi vahetuse elutunnetusele, siis luksuslik sõit aururongiga läbi kaunite maastike ja suurepäraste linnade kuulus fin de siècle'i mehele ja naisele ainuomase eluviisi juurde. Mugavad kupeed ja väljapeetud disain oli eriline reisielamus, mida saatis perfektne teenindus suurejooneliste õhtusöökide ja kulinaarsete tippsaavutustega.

Sõites Kesk-Euroopasse saabki mõnusal viisil nautida nii kiiret rongisõitu kui head kulinaarset teenindust erinevate rongide restoranvagunites mitmete linnade vahel, mis pakuvad avastamisrõõmu nii vaatamisväärsuste kui ka gastronoomia valdkonnast.

Praha ja Viini vahel

Traditsiooniline rongisõit, mis on tänini üks mõnusamatest reisivõimalustest, jääb näiteks Praha ja Viini vahele. Sellel suhteliselt lühikesel lõigul satukski nagu kuninga ja keisri aega, sest rongisõit annab võimaluse külastada nelja maa pealinna, mis kõik kunagi sellesse impeeriumisse kuulusid. Otsetee Praha ja Viini raudteejaama vahel on ainult 253 kilomeetrit, lühim reisimisaeg on selleks 4 tundi ja 2 minutit, pikim 4 tundi 39 minutit. Pealegi on 60+ põlvkonnale võimaldatud mitmeid soodustusi pea kõikidel rongiliinidel, nii Austria ÖBB liinil kui Rail.Ninjal või RegioJetil.

Väga soodne on vanemaealistele Tšehhi rongiliin, kus piletid on 50protsendilise soodustusega ning ka linna enda ühistranspordis on mitmeid soodustusi. Alates 65. eluaastast saab rongijaamast linna sõita juba täiesti tasuta.

Sellel lühikesel reisil on võimalik tutvuda Prahaga. Kui jääda Tšehhimaale, tasub külastada ka Brnod, mida turistid pole veel üles leidnud.

Slovakkias ootab avastamist pisike, aga kauni vanalinnaga Bratislava. Sealt saab sõita ka otse edasi Viini.

Sõit Budapesti kaudu pikendab reisi, ent tasub kindlasti ära ja on toredaks sissejuhatuseks Viinile.

Tegelikult peaks rongi ju armastama, ütlevad raudteetranspordi toetajad. Seal pole selleks, et kuhugi jõuda, ise vaja midagi teha, vastupidi, sel ajal saab lugeda, magada, süüa, ringi kõndida ja ehk tutvuda mõne toreda kaasreisijaga.

Rongide maaks kutsutud Šveitsis vuravad Glacier-Express ja Bernina-Express ning läbivad 55 tunnelit ja 196 silda. Mont-Blanc-Express pakub imelisi vaateid sügavatele orgudele ja järvedele. Otseseid soodustusi vanemaealistele seal ei ole, aga teatud reisidel ja varasema planeerimisega on võimalik leida soodsamaidki pileteid.

Nõuanded vanemaealistele reisijatele

Nõuanne 1: Kuidas reisi kavandada?

Jõua raudteejaama varakult, et vältida stressi juhul, kui on muutusi perroonidega või rongi lahkumisaegades. Samuti annab see hea võimaluse leida vagunis hea istekoht.

Ümberistumiste puhul vaata varakult, milliselt perroonilt rong lahkub ja hoia silmad lahti rongijaama töötaja leidmiseks. Neid on Kesk-Euroopa raudteejaamades veel kerge leida, nad on erksat värvi riietuses ja aitavad reisijaid nii nõu kui jõuga. Hea on nende poole pöörduda ka siis, kui teated, mis kõlavad valjuhääldajates jäävad segaseks.

Leia kindlasti ühendused, kus ümberistumiseks on rohkem aega kui kümme minutit.

Nõuanne 2: Millal minna perroonile?

Rongipersonal annab nõu, et rongile hakka minema alles siis, kui see on seisma jäänud, et vältida võimalikke kukkumisi. Kui vajad rohkem aega sisenemiseks, anna rongisaatjale märguanne, et rong ilma sinuta ära ei sõidaks.

Nõuanne 3: Mida teha pagasiga?

Rongiga reisimisel on hea meeles pidada, et pagas võiks olla nii väike ja kerge kui võimalik. Mitte igal pool pole eskalaatoreid ega lifte. Näiteks vanemates rongijaamades neid polegi ja trepist üles-alla kõndida on kerge pagasiga tunduvalt mugavam.

Nõuanne 3: Kas tasub kasutada pagasiteenust?

Kui sul on kaasas rohkem kui üks kohver, on võimalik kasutada rongiliinide pakutavat kandeteenust. Alternatiivina saab tellida ka pagasi saatmise sihtpunkti. See võtab kõige rohkem kolm päeva aega.

Nõuanne 4: Mis on mobiilsusteenus?

Reisijale, kellel on abi vaja kas nägemispuudulikkuse või liikumispuude tõttu, pakutakse vastavalt Euroopa Liidu määrusele niinimetatud mobiilsusteenust. Tegemist on telefoni teel saadava informatsiooniga, mis annab teada, kas jaamas on eskalaatorid või kaldteed, kas liftid töötavad, kui pikk on tee perroonile. Mobiilsusabi kaudu saab tellida ka abi perroonile jõudmiseks.

Restoranvagun pakub nii mugavust kui head kööki. Mitmete restoranide menüü on väga hea hinnaga ja tutvustab ka kohalikke hõrgutisi. Rongis nimega Vindobona saab Austria rahvustoite ja Tšehhi rongides Tšehhi traditsioonilist rooga nagu Vepřová pečeně ehk sealiha küüslaugu ja kneedlitega.

Keskkonnateadlikus maailmas on rongisõit oma 32 grammi CO2-ga reisijakilomeetri kohta kõige kliimasäästlikum reisimisviis. Mis puudutab turvalisust, siis rongisõit on üks turvalisimatest. Hea on ka see, et sõidu ajal saab jalgu sirutada ja ringi liikuda, istmed on mugavad ja suuremad kui lennukis. Restoranvagun pakub reisisihiga ühendatud menüüd, aga kes seda kasutada ei soovi, võib reisile kaasa võtta ka oma joogid-söögid.

Enamik rongijaamadest on linnakeskustele väga lähedal või ühendatud kesklinnaga kiire trammi- ja bussiühendusega.

Praha

Kuna Tšehhis kehtivad Tšehhi kroonid, siis on hinnatase soodne. Lõunasöögi võib saada 10 euroga, samuti on kuulus Tšehhi õlu ka restoranides ja rohketes hubastes populaarsetes õllekõrtsides väga odav. Et tegemist on pealinnaga, siis annab see siiski hindades ka tunda.

Edasisõiduks saab valida mitme maa ronge. Kui valida Vindobona, pakub restoran juba Austria menüüd ja Austria jooke, aga veel Tšehhi hindadega. Sobiv on välja astuda umbes kahe tunni kaugusel asuvas Brno linnas.

Tagasi üles