Julgustavalt mõjuvad teiste edulood, mis näitavad, et ka kroonilise haigusega saab oma elu talutavaks muuta. Kui juba tundub, et ei oska kusagilt alustada, siis viib üks küsimus tasapisi teiseni, esimene tegevus järgmiseni ja sihikindlus lõpuks parema elukvaliteedini.
Inimene ei tunne meditsiini kitsaskohti
Oma haiguse tundmaõppimisel võib takistuseks saada suhtlemisoskus. Ka statistika ütleb, et rahulolematust meedikutega esineb kõige sagedamini just suhtlusprobleemide tõttu. Teadmatus süsteemi kitsaskohtadest võimendab arusaamatusi veelgi. Keegi kurdab, et arstiga ei tekigi kontakti, sest too vahib vaid arvutiekraani.
Teisele ei jõua arsti jutt kohale – on see siis liiga keerukas, paljusõnaline või inimene lihtsalt ei kuule, mida tohter räägib. Kolmas pole rahul, et arstid iga kord vahetuvad ja järgmine uus ei tea jälle tema lugu. Visiidiaeg kulub vanade probleemide ülekordamisele ja tohter pakub välja neidsamu võimalusi, mis ei sobinud ka varem. Neljas on õnnetu, et arst on järsk ja ebaviisakas, kellelt ei julgegi midagi küsida.
Ega patsientki alati inglina käitu. Mäletan üht telefonikõnet, kui inimene tõemeeli küsis nõu, mida teha – nimelt oli ta hiljuti oma arsti läbi sõimanud, kuid nüüd vajas taas sama meediku abi. Piinlik lugu – soovitatud sai vaid vabandamist.
Teine patsient jättis visiidile minemata, sest samal päeval oli üle pika aja ilus ilm ja peenrad tahtsid rohimist. Tohter ootas tühjas kabinetis asjatult. Kui ta järgmisel korral patsiendilt tulemata jäämise põhjuse kohta küsis, tuli viimasel punastades käigu pealt hädavale välja mõelda.
Arst pole kahjuks ka selgeltnägija. Kui jätta talle rääkimata oluline terviseprobleem, võib õige ravi asemel kergesti valega pihta hakata. Kuid peaaegu alati kannatab mõttetu visiidi järel patsient.
Suhtlemisprobleeme ei reguleeri ükski seadus ega komisjon. Seepärast tasuks alustada sellest, et enne visiiti tasub läbi mõelda, mida tahetakse teada saada.