Teine väga suur puudus meie hariduses on Leesi hinnangul see, et enne 9. klassi lõpetamist pole meil õpiraskustega last kuhugi suunata, sest ametikooli pääseb enamasti pärast põhikooli lõpetamist. Staažikas pedagoog teab, et kõige raskem kooliaste on 5.–7. klass. Kui siis õppimine kohe kuidagi ei edene, tuleb õpilane ikkagi ühest klassist teise vedada, olgu hinded kui viletsad tahes. Õpetajal kulub palju energiat ja aega tunnis selliste lastega tegelemiseks, samal ajal ülejäänud 25 last igavlevad.
Võiks olla ametikoolid, kuhu võetaks õpilasi varem, juba 5.–6. klassi järel. Tallinnas on vaid üks selline kool ja seegi mitte eriti hea mainega. „Luksemburgis on sellise kooli nimi tehniline lütseum. Juba nimi näitab, et see pole mingi karistus, kui lähen sinna lütseumisse, mis on tehnilise kallakuga, ja minust tuleb elektrimontöör või tisler või parketipanija.“
Leesi on haridusteemadel aastate kaupa sõna võtnud. Kas ta tunneb mõnikord ka jõuetust, et räägiks nagu vastu seina, sest midagi ei muutu?
„Vanusega muutub inimene sallivamaks. Noorem inimene ägestub, kui teda ei mõisteta, vanemana lööd käega, töötad edasi ja ... räägid edasi,“ vastab 66-aastane pedagoog.
Selle segaduse kohta, mis tänavu toimus Tallinna koolidesse vastuvõtul, ütleb Leesi, et soovitab haridusametil seda ebaõnnestunud meetodit enam mitte korrata.
„Koolikatsete läbiviimine pole ametnike põhitöö, seda peavad tegema ainult õpetajad,“ lausub ta. „Katseid poleks vaja, kui meil poleks Tallinna kesklinnas koole, kus on ühele kohale 4–6 soovijat. Mujale pole katseid vaja. Kõik ei pane lapsi nendesse mainekatesse koolidesse ainult sellepärast, et saada popimat haridust, vaid ka kooli asukoha pärast. Kui ema ja isa töötavad kesklinnas, siis on neil ju mugavam laps ka kesklinna viia. Tänapäeval ei käi lapsed ise koolis nagu 50 aastat tagasi, vanemad viivad ja toovad neid, vähemalt esimesel aastal, ja nad teevad seda lapse turvalisuse huvides. Lapsed pole süüdi, et neid viiakse ja tuuakse kooli, selleks on sotsiaalsed ja poliitilised põhjused.“