Just nii palju kohvi on päeva jooksul tervislik juua

jaga E-post prindi artikkel saada vihje Loe ja lisa kommentaare

FOTO: Pexels / CC0 Licence

Nii kaua, kui inimesed on aegade jooksul kohvi joonud, on kestnud ka arutelud selle üle, kui palju kohvijooki on tegelikult tervislik juua. Seekord otsis aegadeülesele küsimusele vastust Southamptoni ja Edinburghi ülikoolide uurijate ühendrühm.

Mullu oktoobris avaldatud raamuuringus selgus, et soovituslik on juua kolm kuni neli tassi kohvi päevas. Southamptoni Ülikooli ja Edinburghi Ülikooli uurijad töötasid läbi rohkem kui 200 eraldiseisvat analüüsi kohvitarbimisest ja selle tagajärgedest tervisele. Kuna erinevad uuringud kasutavad ka erineva suurusega tasse, on kolme kuni nelja tassi soovitus hinnanguline nõuanne.

Kohvisõpradele on tulemused rõõmustavad: «Kohvitarbimist seostati rohkem kasu, kui kahjuga.» Iga päev juuakse üle maailma ära ligi kaks miljardit tassi kohvi.

Imejook?

Ülevaatlikust uuringust ei selgunud mitte ainult asjaolu, et rohke kohvitarbimine ei kahjusta otseselt tervist, vaid esile tulid ka konkreetsed näited kohvi (kaheldava väärtusega) imettegevatest mõjudest. Näiteks, päevas kolme kuni nelja tassi kohvi joomine näis olevat seotud vähenenud südamehaiguste riskiga, kuid ka vähenenud riskiga surra ükskõik millisel teisel põhjusel.

Kuigi suurimat kasu nähti optimaalses kolme kuni nelja tassi joomises, ilmnes, et ka suurema päevase koguse tarbimine pole problemaatiline. Rohkem kohvi ei ole kahjulik, vaid kasulikud mõjud tulevad sel juhul lihtsalt vähem esile.

Lisaks seostati kohvijoomist veel väiksema riskiga II tüüpi diabeedi arenemisel, ainevahetussündroomi ning sapi- ja neerukivide tekkel. Lisaks on väiksem risk haigestuda podagrasse või Parkinsoni ja Alzheimeri tõppe. Samuti vähendab kohvijoomine riski laskuda depressiooni. Eriti suur mõju olevat kohvitarbimisel uuringu järgi olnud maksavähi või muu maksahaiguse riski vähendamisel.

Otseloomulikult on ka erandeid. Näiteks ei soovitatud rasedatel naistel kohviga liialdada, see on üldjoontes aga juba teada. Soovituslikult võiksid rasedad vähendada koffeiinitarbimist 200 milligrammini ehk ühe väikse tassini päevas. Uuring viitas ka võimalusele, et kolm kuni neli tassi kohvi päevas võib vähesel määral tõsta luumurdude esinemist naistel, kuid selle kinnitamiseks tõendid puuduvad.

Allikas: Curiosity

Tagasi üles