Eestis seisab kasutuseta kümneid tuhandeid sõidukõlbmatuid autosid, mille detaile võiks kasutada varuosadena teistel sõidukitel. Autolammutuste seisukohast on romuauto enamat kui hunnik metalli – romu väärtus on suurem, kui arvatakse.
Seisva autoromu väärtus on suurem, kui arvatakse
Autolammutuste Liidu tegevjuht Viktor Hüti sõnul on romusõiduki küüni taha või metsaveerele lükkamine ühtaegu kahjulik nii omaniku rahakotile kui ka keskkonnale. „Igast seni truult teeninud autost saab ühel päeval romusõiduk ja mõistlik oleks see kiiresti ja kasulikult utiliseerida.“
Lisaks sellele, et üle aasta kindlustamata sõidukitele rakendus selle aasta 1. oktoobrist sundkindlustus, kahaneb ka seisva auto väärtus. „Omanikud ei arvesta alati sellega, et romuautol on enamasti suurem väärtus kui vaid metalli kokkuostuhind – ka varuosad lisavad väärtust. Kui auto roostetama jätta, siis mõned detailid võivad aastate jooksul kasutuskõlbmatuteks muutuda,“ ütles Hütt.
Seepärast soovitab ta siis, kui on selgunud, et autoga enam liikluses osaleda ei tohi, see kohe lammutamisele viia. „Autolammutustöökodasid huvitavad eelkõige saadavad varuosad, seepärast teevad nad reeglina autoomanikule hea pakkumise,“ ütles Viktor Hütt.
Autolammutuste Liidu juhatuse esimehe Raivo Perteli sõnul viivad paljud autoomanikud teadmatusest romu siiski otse metallikokkuostu. „Metalli kokkuostjad varuosade müügiga ei tegele ja seega lähevad potentsiaalsed varuosad kaduma ning tuleb toota uued, seega raiskame loodusressursse. Perteli jutu järgi on vanades Euroopa riikides sellest ammu aru saadud ning sõidukiomaniku esimene valik on alati autolammutus. „Kui mingil põhjusel autolammutusega kaubale ei saada, alles siis pöördutakse metallikokkuostjate poole,“ lisas Pertel.
Romusõidukile hinnapakkumise saamine on Viktor Hüti kirjelduse järgi lihtne. „Autolammutuste Liidu kodulehel on võimalik täita romusõiduki müügiankeet, mis saadetakse automaatselt 37le litsentseeritud Eesti autolammutusele, kes teevad pakkumise sõiduki ostmiseks. Pärast sobivaima hinnapakkumise valimist tullakse vajadusel autole järele ja, mis kõige tähtsam, auto kustutatakse jäädavalt Maanteeameti liiklusregistrist,“ selgitas Hütt. „Litsentseeritud autolammutuse töötajal on otseside registriga, seega toimub see loetud minutite jooksul.“
Kasutatud varuosad on kvaliteetsed
Autolammutuse Liidu juhatuse liikme Sven Kimmeli arvates ei jää vanema auto omanikul tihti muud üle kui autolammutuse poole pöörduda, sest uus originaalosa võib autost kallimaks osutuda. „Kuna üldjuhul on vajalikud varuosad lammutustes kohapeal olemas, on see lisaks rahasäästmisele ka mugavam. Sageli juhtub, et auto on remonditöökojas tõstuki peal ja varuosa on kiiresti vaja. Sel juhul on autolammutus kõige õigem koht, kuhu pöörduda,“ soovitas Kimmel.
Kimmeli sõnul on mitu põhjust, miks peaks eelistama autolammutusest pärit kasutatud varuosi. „Kasutatud varuosade kasutamine on keskkonnasäästlik, rahakotile sõbralik ja kiire tarneajaga,“ kirjeldas ta. Asjatundjad hindavad Kimmeli sõnul tihti kasutatud varuosa kõrgemalt kui uut B-kategooria osa. „Lisaks on kasutatud varuosadel garantii. Probleemide tekkimisel asendatakse see teisega,“ lisas ta.
Sellegipoolest on Eestis endiselt tuhandeid autoomanikke, kel seisab hoovis doonorauto, kust võetakse vajadusel varuosi või müüakse neid edasi. „Igasugune omavoliline lammutamine ning autoosade jagamine pole seadusega lubatud, sest romusõiduk kuulub ohtlike jäätmete hulka. Kahjuks eiravad paljud autoomanikud teadlikult või teadmatusest seadust, millele järgneb olukord, kus iselammutatud sõidukit ei saa registrist kustutada,“ nentis Viktor Hütt.
Liiklusseaduse järgi kustutatakse mootorsõiduk registrist nõuetekohase lammutustõendi alusel, kui tegemist on kolme- või neljarattalise mootorratta, sõiduauto või kuni 3500 kilogrammise täismassiga veoautoga. Lammutustõendi alusel kustutamist reguleerib Euroopa Parlamendi ja Nõukogu direktiiv. Seega kui sõiduki kasutamisest otsustatakse loobuda, tuleb sõiduk üle anda litsentseeritud jäätmekäitlejale.