Vanemate-laste suhetest pärast lahutust räägitakse üksjagu. Aga vanaemad-vanaisad ja lapselapsed? Mis nende suhetest saab?
Tallinna Perekeskuse psühholoog Tiiu Meres on seisukohal, et kui rääkida vanavanematest, tuleb õigupoolest rääkida tervest suguvõsast.
“Lisaks vanavanematele on ju ka onud, tädid, nende lapsed ja muud lähemad-kaugemad sugulased. Mida rohkem on lapsel suhteid, mida tihemini sugulased omavahel läbi käivad, seda kergem on lapsel kasvada.
Sünnihetkest saadik õpib laps inimsuhete dünaamikat. Ehk see, kuidas sugulased omavahel käituvad, kuidas nad näiteks tülisid lahendavad – juba 3-aastane laps orienteerub suurepäraselt selles, kes perekonnas on omavahel rohkem, kes vähem sõbrad. Kui perekonnas on vanaemad, kes üksteisele küll naeratavad, aga teineteisele väga ei meeldi, siis teavad juba eelkooliealised lapsed väga täpselt, mida ühele vanaemale võib rääkida, mida mitte. Kõik see kokku on lapsele oskus iseseisvaks eluks. Mida rikkalikum on see repertuaar, millest õppida, seda rohkem on lapsel hiljem täiskasvanuna vahendeid elus hakkama saamiseks.
Mida rohkem jääb pärast vanemate lahutust suguvõsa lapsele alles, seda parem. Vanemate lahutus on alati suur muutus, ka siis, kui vanemate suhted lahutuse järel on päris talutavad. Kui aga laps kaotab koos vanemate lahutusega ka hulga teisi tähtsaid inimesi oma lähedalt, on tal veelgi keerulisem,” ütleb Meres.
Vanavanem peaks olema neutraalne
Merese sõnul on üldjuhul nii, et mida raskem lahutus, seda tõenäolisemalt jagunevad perekonna sõbrad ja tuttavad kaheks. Ja kui käib ränk kodusõda, lähevad need, kes sõdivad, lapsele enamasti kaduma.