Köögivilju tuleb süüa kolm portsjonit päevas

Köögivili.

FOTO: Toomas Huik / Postimees

6. aprillil algas Tervise Arengu Instituudi puu- ja köögiviljade söömist edendav teavitus „Köögiviljad kaalu ei kasvata“. Teavituse eesmärk on näidata, et rohkelt köögivilju sisaldav toit aitab tervislikul viisil kehakaalu kontrolli all hoida või seda alandada.

Tervise Arengu Instituudi vanemspetsialist ja toitumisnõustaja Siret Saarsalu ütles, et eelmise aasta andmetel on Eestis ligi 60 protsenti meestest ja pea pooled naistest ülekaalulised või rasvunud. Liigne kehakaal on aga mitmete haiguste või tervisehäirete riskifaktor.

„Köögiviljade kogus, mida inimesed enamasti viimase nädala jooksul endi hinnangul sõid, on 100–200 grammi päeva kohta,“ lausus Saarsalu. „Minimaalne kogus päevas oleks aga 300 grammi. Neid mehi-naisi, kes söövad päevas köögivilju alla 300 grammi, on 71 protsenti.“

Toitumisnõustaja selgitas, et tänu suurele vee- ja kiudainetesisaldusele täidavad puu- ja köögiviljad hästi kõhtu, aga annavad samas vähe energiat. Neis on ka minimaalselt rasvu. Kui süüa palju puu- ja köögivilju, saab kõhu täis juba väiksema energiakoguse juures, mis aitabki tagada normaalset kehakaalu.

„Erinevalt puuviljadest nõuab köögiviljade söömine üldjuhul rohkem pingutust, sest neid on vaja söömiseks ette valmistada – puhastamist ja tükeldamist – ning seeläbi ka menüü planeerimist ja oskusi neist mitmekesiseid roogi valmistada.“

Inspiratsiooni ammutamiseks annavad toidublogijad veebilehel www.toitumine.ee soovitusi köögiviljatoitude valmistamiseks ning huvilistel on võimalik tellida oma e-posti aadressile iga päev ka ühe köögiviljatoidu retsepti. Teavitusse on kaasatud ka söögikohad, kus tehakse kampaania ajal köögiviljarikastele toitudele soodustusi või pakuvad erimenüüd.

14. aprillil alustab ringsõitu köögiviljalavka, mis peatub Tallinnas, Tartus, Pärnus ja Türil erinevates asukohtades. Lavka pakub sooja köögiviljatoitu ja jagab infomaterjale. Köögiviljade tervislikkuse kohta saab teavet ka raadiost, televisioonist, välimeediast ning internetist.

Puu- ja köögivilju tuleb süüa vähemalt viis portsjonit ehk 500 grammi päevas. Viiest portsjonist kolm võiksid olla köögiviljad ja kaks puuviljad. Toidusoovitustes ei loeta köögiviljade hulka kartulit, mis on koos teraviljadega tärkliserikaste toitude grupis. Eelistama peaks värskeid või külmutatud vilju konserveeritutele ning arvesse lähevad köögiviljad igasugusel kujul (niisama näksides, salatites, toitude koostises).

Teavitust rahastatakse Euroopa Sotsiaalfondist.

Tagasi üles