Kivikestest rahnudeni - ja ümberpöördult
Endel Taniloo on teinud palju suuri monumente, millest mõnedki võimuvahetusel puhkenud teisalduseufoorias paraku hävisid. Imetlus suurte kujude vastu sündis temas kümneaastase poisina, kui Tartus Kalevipoja kuju avati. Uuel ajal oli ta üks selle samba taastamise eestvedajaid.
Oma ühtekokku tuhande teose sünnilugudest, monumentidest pisiplastika ja dekoratiivkeraamikani, ta üksipulgi rääkima ei hakka, näha saab neid ju igal pool Eestis ja jaoke valminut on ka Jakobi tänava kortermuuseumis. Tööd kõnelevad ise.
Ühte meenutust ei raatsi kujur siiski jagamata jätta. Seda, kuidas ilus hall traavel, veel kenam tütarlaps ratsanikuks, käis talle Tartu Kunstnike Maja õuel poseerimas. Kuju sai nii loomutruu, et kui neljajalgne modell seda tänavat pidi sõitu tehes silmanurgast nägi, muutis loom üheksakümmend kraadi kõnnisuunda, hirnatas ja tõttas "liigikaaslast" üle nuusutama, kusjuures kõik tema kehaosad reageerisid nii, nagu oleks too tõepoolest elus.
"Hobuse aukivi - see ei ole ratsamonument, vaid monument kõikide hobuste austamiseks," selgitab kunstnik õhinal, justkui oleks Luunjas kahekümnetonnisel graniitrahnul kõrguva pooleteisekordses elusuuruses kivisuksu avamistseremoonia, kus kujule sajast kollasest roosist kokkuseotud vanik kaela riputati, toimunud alles eile, mitte ligi kaks aastakümmet tagasi. Aga paljukest neid kunstis üldse leidub, kes-mis on pälvinud ka nii-öelda ebatraditsioonilise publiku tunnustuse!
Kümne- ja mitmekümnetonnised kivirahnud on Endel Taniloole olnud tavapärane materjal.
Väiksemaid graniidikamakad, millele kujur on peitli ja vasarga inimnäod peale raiunud, nimetab ta „Kivist külalisteks," sest graniit tuli Eestisse omamoodi külalisena, koos jääajaga umbes 12 000 aastat tagasi, mil jää paksus Tartu kohal arvatakse olevat ulatunud kuni 1,5 kilomeetrini. (Fakt, millega maestro oma külalisi üha vaimustunult üllatab.)