7 asja, mida silmas pidada, et e-poodlemine oleks turvaline

FOTO: PantherMedia

E-poest ostmine on eestlaste seas aina igapäevasem – lisaks kino- ja teatripiletite saab e-poest soetada rõivad, ehitusmaterjale, mööblit ja isegi retseptiravimeid. 

Peamine põhjus, miks e-ostlemist kaaluda, on selle paindlikkus ja mugavus – ostu saad teha ükskõik kust, ükskõik millisel ajal, vaja on vaid arvutit või nutitelefoni.

Kui vaadata statistikat, siis valdav enamus Eesti e-ostlejatest on nooremad inimesed, vanemate seas on e-kanalist ostmine vähem populaarne. Teisalt on vanemaealiste seas levinud ka mitmed e-poest ostmisega seotud hirmud ja müüdid. E-kaubanduse Liidu tegevjuhi Tõnu Vääti sõnul pole siiski vaja e-ostmist peljata ning ta selgitab, kuidas seda turvaliselt teha.

Eesti E-kaubanduse Liidu juht Tõnu Väät. 

FOTO: Erakogu

Hea võimalus mugavalt hindu võrrelda. E-poest ostlemisel üheks eeliseks on mugavus. Enne ostu sooritamist saad uurida tooteinfot, otsida alternatiive, võrrelda toodete hindu ja tarnetingimusi, ilma et peaks mitmetes kauplustes käima.

Eriti on see oluline eelis just maapiirkonnas, kus kauplused võivad asuda kodust kümnete kilomeetrite kaugusel ning nende vahet sõitmine võib võtta tunde aega, rääkimata kütusekulust. Internetipoodidest alternatiivseid tooteid otsides on aga info otsimine lihtsam ja kiirem ning lisaks võid aga leida endale hoopis midagi sobivamat.

Kui vaadata statistikat, siis valdav enamus Eesti e-ostlejatest on nooremad inimesed, vanemate seas on e-kanalist ostmine vähem populaarne. Teisalt on vanemaealiste seas levinud ka mitmed e-poest ostmisega seotud hirmud ja müüdid.

Lihtne viis ostudeks maapiirkondades. Külades ja väiksematest linnades ei pruugi alati olla kauplustes just neid rõivaid, tarbeesemeid, ravimeid või mööblit, mida koju soovid. E-poodlemine teebki siin elu lihtsamaks, kui läbi e-poodide on võimalik osa saada samast kaubavalikust, mis on olemas kaubanduskeskusest – olgu selleks siis kodumasinad või muu vajalik.

Enne ostu veendu kaupleja turvalisuses. Arvestades, et e-poodlemine on aina populaarsem, on lisandumas turule ka e-poode, mis ei pruugi alati järgida kõiki seadusepügalaid ja eeskirju. Seega tasub enne veenduda poe turvalisuses. Enne kui ostu sooritad, kontrolli, kas e-poe esilehel on olemas tema aadress, kas tegemist on juriidilise või eraisikuga ning kas pood on registreeritud äriregistris. Vaata, et e-poe esilehel oleks olemas kaupmehe kontaktid (email, telefon, aadress).

Lisaks tasub lugeda teiste ostjate tagasisidet e-poe ja toodete kohta – kui kommentaare ei ole, võib see olla ohu märk – ning veenduda ega pood ei ole kantud Tarbija- ja tehnilise järelvalveameti musta nimekirja. Lisaks tasub vaadata alati e-poodi külastades, kas üleval menüüribal, e-poe aadressi ees, on tabaluku märk kinni või lahti. See peaks olema olema kinni, siis on sinu andmed, mida sisestad, kaitstud.

Vääti sõnul võib ostes kindel olla kohalikes e-kauplustes, mis kannavad “Turvalise ostukoha“ märgist. Märgis on kui garantii, mis kinnitab, et tegemist on kauplusega, mis järgib seadusi ning selliseid e-poode on Eestis enam kui 110. Välismaiste, eriti just Euroopa Liidust väljapool asuvate (tundmatute) e-poodide puhul tasub olla aga ettevaatlik, sest probleemide puhul on nendega keerulisem ühendust saada, kui üldse. Lisaks on väljastpoolt ostmisel teienkord väga pikad tarneajad.

Tutvu tarnetingimustega. E-ostlemise üks eelis on see, et tellitud kaup tuuakse kas koju või lähimasse pakiautomaati. Nii kasutavad paljud e-poodlemist just suuremamõõduliste toodete, nagu mööbli või ehitusmaterjalide tellimiseks, et kojuvedu mugavamalt ja soodsamalt korraldada, sest mitmed e-poed pakuvad teatud ostusumma ületamisel tasuta või soodsamat transporti ja üha enam ka tasuta üleriigilist transporti. Nii ongi, et näiteks batuut tuuakse sulle 100 km kaugusele 3-5 tööpäeva jooksul tasuta koju kätte ja pole vaja ise kuskile linna otsima/ostma sõita. Kindlasti tasub enne ostu sooritamist e-poe tarnetingimustega põhjalikult tutvuda, et vältida hilisemaid ebameeldivusi.

Kui võimalik, siis tasub eelistada suuremate ostude puhul ka e-poode, kes kasutavad lunaraha teenust. See tähendab, et maksad kauba eest kullerile või postkontoris, siis kui kaup on kohal. Eestlased armastavad Eesti e-poodidest ostes kasutades selleks pangalinke (80%), mille kaudu saab mugavalt internetipangas tasuda. Kui otsustad osta siiski välismaisest e-poest, siis on hea mõte teha võimalusel konto PayPalis, läbi mille saab ostu eest turvaliselt tasuda - Paypal turvab ja garanteerib, et müüja on usaldusväärne ning vajadusel saad raha tagasi.

Krediitkaardi andmete sisestamisega välismaisesse e-poodi tasub olla ettevaatlik (eriti kui pood tundub kahtlane, kuskil eksootilisel kaugel maal registreeritud, ilma kontaktandmeteta jm), sest võib juhtuda, et sinu krediitkaardi andmed lihtsalt varastatakse ja tehakse sinu nimel oste. Kui avastad sellise juhuse, pöördu kiiresti oma panka ja palu, et su kaart suletakse ning vaidlusta internetipangas sinu teadmata tehtud krediitkaardi tehingud. Reeglina, kui pettus on ilmselge, raha tagastatakse. Eesti e-poodidest ostes sellist probleemi ei ole.

Juhul kui kahtled, küsi abi. Kui oled tegemas e-ostu, kuid sa pole kindel, kuidas kaup koju tuuakse või kas pood on ikka „päris“, küsi abi pereliikmetelt või sõpradelt. Toote või tarnetingimuste kohta saad tavaliselt infot küsida e-poelt endalt, kas läbi tagasisidevormi, e-posti või telefoni teel.

Tagasta sobimatud tooted. Kui tellitud kaup sinuni jõuab, siis kontrolli võimalusel veel kulleri kohalolekul, et tegemist on ikka tellituga. Eestis kehtivat võlaõigusseaduse järgi on ostjal õigus sidevahendi kaudu ehk e-poes sõlmitud lepingust taganeda 14-päeva jooksul pärast toote sinuni jõudmist ehk tagastada e-poest ostetud tooted, põhjust avaldamata. Muidugi toode peab olema kasutamata ja rikkumata. Juhul, kui oled tellinud toote, mis ei vasta ootustele, on sul õigus see tagastada ning raha tagasi saada 14 päeva jooksul.

Esmakordsel e-poest ostmisel on paljudel kõhklusi, kuid tavaliselt hajuvad need juba pärast esimest paari korda, kui tellitud tooted on lubatud ajal kohale jõudnud. Eesti e-poodidest on kindlasti turvaline osta ja petta saamise pärast ei pea muretsema. Kui kaupleja ei ole sinu jaoks võõras, ja sa sa oled veendunud, et selline müüja eksisteerib siinsamas, ei tohiks mingeid probleeme tekkida.

Juhul kui neid siiski esineb, on sul õigused nagu on ka kauplejal kohustused, ning tavaliselt saavad need lahendatud ilma Tarbijakaitse- ja Tehnilise Järelevalve Ameti poole pöördumatagi.

Tagasi üles