Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Liigesed tahavad liikumist

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Seeniorite tantsupäev | FOTO: Meelis Meilbaum/Virumaa Teataja/Scanpix

Mõõdukas igapäevane liikumine on kuuekümnenda eluaasta künnise ületanud inimesele kõige lihtsam ja odavam vahend, et hoida lihased-liigesed toonuses.

«Loodus on meie liigesed loonud liikumiseks. Kui me neile koormust ei anna, ei teki ka liigeste tervisele ülimalt vajalikku liigesevõiet,» ütleb treener ja liikumisõpetaja Reet Pool.

Viiekümnenda eluaasta künnise ületamisel hakkab lihaste jõud ja vastupidavus märgatavalt vähenema, sest lihasekiudude omadused muutuvad halvemaks. Lihaste töövõime taastumine hakkab võtma üha rohkem aega.

Uurimused on näidanud, et jalgade jõud väheneb kiiremini kui käte oma. Luuaine mass väheneb, luud muutuvad hapramaks ja nende murdumise oht suureneb. «75. eluaastaks on meil oma noorusajaga võrreldes kadunud ligi 40 protsenti lihaserakkudest. Inimese kehas on 360 liigest. Kõige liikuvamad neist – puusa ja põlveliigesed – kuluvad ja jäigastuvad,» lisab Reet Pool.

«Kõige suurem oht meie üldisele tervisele on aga asjaolu, et vananemisel väheneb liigestele ülimalt olulise liigesevõide eritumine. Liigeseõõnes asuv liigesevõie on üks eriline määre, mis aitab liigeste liikumisel liigesepindu teineteise vastu vabalt liuelda. Vabalt ja sujuvalt, valu tekitamata hakkama saada. See toidab ka liigesepindu katvat liigesekõhre. Kui aga liigesevõiet on ebapiisavalt, ei puutu liigesepinnad üksteise vastu sujuvalt, vaid hõõrdudes. Just see hõõrdumine tekitabki vanas eas nii tavalist liigesevalu,» ütleb võimlemistreener.

Liikumine on lihtsaim viis kõhre kulumist vältida

Kuidas vältida liigesepindade hõõrdumist, kõhre kulumist ja liigesevõide nappust?

«Looduse ehk siis vananemise vastu ei saa, kuid me saame pidurdada liigeste vananemist, olles füüsiliselt aktiivne. Liigutamisega tagame liigestele võide,» kinnitab Reet Pool.

Tagasi üles