Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Või – väärt ja tervisesõbralik toiduaine

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Või | FOTO: Alena Dvorakova / PantherMedia / Scanpix

Eesti vanarahvatarkus ütleb, et võiga on kolm korda probleem. Suvel, kui see on sula, talvel, kui see on kõva, aga eriti halb on või siis, kui seda pole.

Valke on võis üsna vähe, 0,5–1 protsendi piires. Või koostises leiduvatel piimavalkudel on meile soodne aminohappeline koostis. Või süsivesikutest on põhiline laktoos ehk piimasuhkur, kuid seda on võis vaid 0,8 protsenti. Nii et piimasuhkru talumatuse probleem langeb ära. Lisanditega maitsevõid, nagu magusad võikreemid, kakaoga šokolaadivõi, meevõi, siirupiga puuviljavõi ja teised, sisaldavad loomulikult palju rohkem süsivesikuid.

Võis on rikkalikult A-vitamiini ja väga palju E-vitamiini. Võil on kaunis kollane värvus tänu rasvlahustuvale pigmendile – looduslikule beetakaroteenile. Selle sisaldus sõltub peamiselt lehmasöödast. Inimesele pakub beetakaroteen peale silmailu muudki kasu, nimelt sünteesitakse sellest meie kehas A-vitamiini. Mineraalühendeid leidub võis vähe, sest need on jäänud suurel määral võipiima koostisse. Küll aga lisatakse võile selle säilivuse parandamiseks pisut keedusoola, mille sisaldus küünib soolastes variantides kuni 1 protsendini.

Mis on veel tähtis?

Lisaks muule on või väärt toidukraam ka seetõttu, et sel on suus sulav olek ja mõnusalt meeldiv aromaatne lõhn. Osaval perenaisel on kvaliteetne või alati käepärast, sest või lisab kastmele uusi maitsenüansse, teeb pastaroa ja kartulipudru mõnusamaks ning taina hõrgumaks. Meie lõunanaabrid Kurzeme kandis peavad aga üheks omakandi eriliseks delikatessiks just võiga praetud turska.

Hea on teada, et ehtne või on toode, milles on keelatud kasutada lisaaineid. Nii et kui tarbida võid mõistlikus koguses, on see igati väärt toiduaine. 60+ vanuses inimesel tasuks süüa killuke korralikku võid järjekindlalt iga päev.

Tagasi üles